Ekonomika

Centrální dispečink odtahů by měl zrychlit pomoc řidičům. Tendr ale zastavil antimonopolní úřad

Vznik Centrálního dispečinku odtahů aut provázejí komplikace. Tendr Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na státní zakázku za zhruba čtvrt miliardy korun zastavil antimonopolní úřad. Podle něho jsou podmínky zakázky diskriminační. Jak zjistil Radiožurnál, ŘSD se proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže odvolalo. Centrální dispečink odtahů by měl sjednotit a také zrychlit postup při odstraňování nehod nebo vozů z dálnic a silnic.

Zprávu o problému na Pražském okruhu se dispečer Ředitelství silnic a dálnic dozví téměř okamžitě od operátora asistenční linky nebo z dopravních kamer. V případě, že je auto nepojízdné, si ale musí odtah vozu zařídit řidič sám přes asistenční službu. Pokud by fungoval Centrální dispečink odtahů, pak by vše vyřídil dispečer. „Centrální dispečink odtahů má jeden jednoduchý, ale přitom zásadní, smysl a sice co nejvíc zkrátit a zefektivnit cestu od volajícího řidiče, který se dostal na dálnici do prekérní situace, ať už kvůli nehodě, technické závadě nebo z jakékoliv jiného důvod, k jeho pomoci,“ vysvětluje Radiožurnálu mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Centrální dispečink odtahů by měl nepřetržitě zajišťovat vyprošťovací a odtahové práce z dálnic a silnic ve správě ŘSD. Zatím ale není jasné, kdy – a jestli vůbec – začne fungovat. Antimonopolní úřad celý tendr zastavil s odůvodněním, že jsou podmínky soutěže diskriminační. Podle něj je mohly splnit jen firmy Ústředního automotoklubu a Spolku odtahových služeb. „Zadavatel totiž vymezil předmět plnění veřejné zakázky natolik široce, že v důsledku toho došlo k bezdůvodnému omezení hospodářské soutěže – omezení toho okruhu dodavatelů, kteří se mohli o veřejnou zakázku ucházet,“ vysvětluje mluvčí úřadu Martin Švanda